Δ.Κ.Α.Σ.
Διεθνής Κανονισμός Αποφυγής Συγκρούσεων

Ανεξαρτήτως των Διεθνών Κανονισμών καθώς και των Εθνικών Ειδικών Κανονισμών, ο Δ.Κ.Α.Σ. ισχύει, γενικά, για όλα τα πλοία και εφαρμόζεται σε όλες τις θάλασσες.
Ο κάθε χειριστής, λοιπόν, που θα πλεύσει στην θάλασσα είναι υποχρεωμένος να γνωρίζει και να εφαρμόζει τους κανονισμούς καθώς και τους ειδικούς κανονισμούς που ορίζει το Δ.Κ.Α.Σ. και ισχύουν στην χώρα μας.
Κάθε πλοίο, ανά πάσα στιγμή, επιβάλλεται να έχει την πρέπουσα ακουστική και οπτική επιτήρηση του περιβάλλοντος χώρου που κινείται, καθώς και να τηρεί ασφαλή ταχύτητα, ώστε να μπορεί να αποφύγει την σύγκρουση και να έχει την δυνατότητα να ακινητοποιείται.
Σε περίπτωση αμφιβολίας, ο κίνδυνος σύγκρουσης υπάρχει πάντα. Γι’ αυτό, για να αποφευχθεί μία σύγκρουση, ο χειρισμός στην κάθε περίπτωση θα πρέπει να είναι σαφής, ξεκάθαρος, σταθερός και να γίνεται εγκαίρως σύμφωνα πάντα με τους κανόνες της ναυτικής τέχνης. H μεταβολή πορείας ή η αλλαγή ταχύτητας, θα πρέπει να είναι αρκετά μεγάλη ούτως ώστε να γίνει άμεσα αντιληπτή από το άλλο πλοίο και η διέλευσή του να γίνει σε ασφαλή απόσταση.
Η διάσχιση στις λωρίδες θαλάσσιας κυκλοφορίας και διαύλους, θα πρέπει να γίνεται προσεκτικά και κατά ορθή γωνία 90o. Απαγορεύεται να αγκυροβολούμε και να παρεμποδίζουμε την διέλευση σ’ αυτές τις λωρίδες.
| Κάθε μηχανοκίνητο πλοίο θα απομακρύνεται από την πορεία | Ιστιοφόρο πλοίο θα απομακρύνεται από την πορεία | Πλοίο ασχολούμενο με την αλιεία θα απομακρύνεται από την πορεία | |
| Ακυβέρνητου πλοίου | √ | √ | √ |
| Πλοίου περιορισμένης ικανότητας χειρισμών | √ | √ | √ |
| Πλοίου ασχολούμενου με την αλιεία | √ | √ | |
| Ιστιοφόρου πλοίου | √ |
Χειρισμοί πλοίων σε συνθήκες περιορισμένης ορατότητας:
Κάθε πλοίο θα πρέπει να πλέει με ασφαλή ταχύτητα ώστε να προσαρμόζεται στις επικρατούσες συνθήκες και καταστάσεις περιορισμένης ορατότητας. Το μηχανοκίνητο πλοίο πρέπει πάντα να έχει σε ετοιμότητα τις μηχανές του για άμεσο και έγκαιρο χειρισμό.
- Το πλοίο που καταφθάνει έχει υποχρέωση να απομακρύνεται από την πορεία του καταφθανόμενου.
- Όταν δύο μηχανοκίνητα πλοία είναι σε διασταύρωση πορείας και υπάρχει κίνδυνος σύγκρουσης το πλοίο που βλέπει το άλλο, προς τη δεξιά του πλευρά, θα πρέπει να απομακρύνεται από την πορεία του και να μην περνάει από την πλώρη του.
- Όταν δύο πλοία βρεθούν αντιμέτωπα, πλώρη με πλώρη, πρέπει να στρίψουν και τα δύο δεξιά, ώστε κάθε πλοίο να περάσει από την αριστερή πλευρά του άλλου.